ABSTRAKCJONIZM
Według Wilhelma Worringera, który w 1908 roku wydał swoją pracę doktorską
zatytułowaną "Abstraktion und Einfuhlung" sztuka abstrakcyjna jest rezultetem
rozdźwięku między człowiekiem a naturą. Jej rozwój jest konsekwencją wielkiego
niepokoju wewnętrznego wywołanego przez zjawiska świata zewnętrznego i
odpowiada w dziedzinie religii silnie transcendentnemu zabarwieniu całej wyobraźni.
W ten oto sposób dla Worringera sztuka realistyczna i abstrakcyjna to dwa
równoległe nurty będące wynikiem odmiennych koncepcji świata.
W kilka lat po ukazaniu się rozprawy Worringera, w drugim roku II wojny światowej
Paul Klee zanotował w swoim dzienniku: "Im bardziej okropny jest świat, tym
bardziej abstrakcyjna jest sztuka, podczas gdy świat szczęśliwy rodzi sztukę
związaną z ziemią." Jako datę początkową w historii sztuki abstrakcyjnej przyjmuje
się rok 1910 - tzn datę powstania piewrszej akwareli abstrakcyjnej Kandinskiego.
Malarstwo abstrakcyjne wcześnie pojawia się we Francji, w twórczości artystów
związanych z orfizmem - u Roberta Delanuaya oraz jego żony Soni Delauney -Terk.
Konsekwentnym abstrakcjonistą jest również Frantisek Kupka. Na pograniczu
abstrakcji stoją eksperymenty Legera i Picabii. Całkowicie abstrakcyjne kombinacje
przedstawiali również futuryści np. Severini, Ballo i Prampolini. W Anglii początki
abstrakcjonizmu łączą się z działalnością grupy vortycystów, których programowe
obrazy komponowane były na zasadzie układów koncentrycznych - wirowych
(vortex- wir). Czołowym przedstawicielem kierunku był Wyndham Lewis.
Jednym z najważniejszych ośrodków kształtowałania się sztuki abstrakcyjnej była
Rosja. Początki rzeźby jak i malarstwa abstrakcyjnego przypadają na drugie
dziesięciolecie XX wieku i wiażą się przede wszystkim z eksperymentami rosyjskich
konstruktywistów oraz grupy De Stijl. Osobnym zagadnieniem jest twórczość Rumuna
Donstantina Brancussiego , oscylująca między figuracją a abstrakcją. Około roku
1920, po okresie rozkwitu sztuki abstrakcyjnej, daje się zauważyć pewien kryzys.
Występuje wówczas wyraźnie wzrost tendencji realistycznych widoczny także w
twórczosci Picasa , Braque`a i Legera. Wielu abstrakcjonistów powraca do sztuki
figuratywnej, jak np. Russel, Macdonald -Wright czy Magnelli.Tworzyć obrazy w tym
czasie zaczynają artyści tacy jak Willi Baumeister, Hans Hartung czy Henri Nouveau
oraz Otto Freudlich. Twórczość Kurta Schwittersa zrodziła się z ducha
dadaistycznego. Innym twórcą , który łączył kompozycje abstrakcyjne z
inspiracjami dadaistycznymi był Hendrik Werkman - artysta holenderski. Wiele
elementów abstrakcyjnych odnaleźć można również w twórczości Mana Raya i
Duchampa. Ważnym ośrodkiem sztuki abstrakcyjnej stał się po pierwszej wojnie
Bauhaus - Instytut Sztuki założony przez Waltera Gropiusa w 1919 r w Weimarze.
Do najwybitniejszych twórców związanych z Bauhausem należeli Wassily
Kandinsky i Paul Klee. Około 1927 roku daje sie zauważyć zainteresowanie sztuką
bezprzedmiotową. Centrum abstrakcjonizmu przenosi sie do Paryża . Tamteż w roku
1929 Michel Seuphor i urugwajski malarz Joaquin Torres- Garcia zakładają
międzynarodowa grupę " Cercle et Carre" w celu skupienia rozproszonych sił
abstrakcjonistów. Grupa liczy ok 80 osób. Grupa wydaje 3 numery czasopisma, a w
roku 1930 organizuje międzynarodową wystawę sztuki o tendencjach abstrakcyjnych.
Po jej rozpadzie w roku 1931 powstaje grupa "Abstraction- Creation", do której
weszli wszyscy członkowie grupy "Cercle et Carre”. Do pierwszego należą przede
wszystkim malarze związani z surrealizmem jak Arp, Miro, Gorky, a także
Baumeister. Drugi - operujący swobodną plamą barwną i dynamiczną linią , na który
oddziaływało zarówno malarstwo Kandinskiego jak i ekspresjonizm oraz kaligrafia
wschodnia, reprezentują Julius Bissier oraz Hans Hartung. Sztuka abstrakcyjna
rozwinęła się silnie również po II wojnie światowej. Podzieliła się na dwa zasadnicze
nurty. Pierwszy wywodzący się z twórczości Mondriana, De Stijl i rosyjskiego
konstruktywizmu - jest to nurt abstrakcji geometrycznej, zwanej zimną.
Drugi - czerpiący z Kandinskiego i Kleego - nurt abstrakcji romantyczne Artyści i
krytycy związani z pierwszą postawą zgrupowali się w 1949 r. wokół czasopisma
"Art d`Aujoud`hui", którego twórcą był rzeźbiarz i architekt Andre Bloc. Postulują oni
zwrócenie się ku abstrakcji geometrycznej i syntezę sztuk plastycznych. Drugim w
Do aktywnych twórców tego nurtu po II wojnie światowej zaliczyć można malarzy
takich jak Nicholson, Diller, Cahn, Del Marle, Bill, Pasmore, Rodice, Peire, Leppien.
Osobnym działem tego kierunku jest kinetyzm, łączący się z zagadnieniem ruchu
w sztuce i przyznający dużą rolę światłu.Rozwija się on w wielki nurt wizualizmu,
do którego należy również amerykański Op- Art. Abstrakcja aluzyjna zwiazana jest
ze sztuką tematyczną, polega na percepcji natury i przekształceniu jej w układy
kolorystyczne i formalne. Istnieją dwie odmiany abstrakcji aluzyjnej :
kolorystyczno- impresjonistyczny reprezentowany przez Rogera BIssiere, Alfreda
Manessiera, Maurice`a Esteve`a, oraz nurt abstrakcji romantyczno - magicznej ,
którego przedstawicielami są Joan Miro, Andre Masson Osobnym zagadnieniem jest
ekspresjonizm abstrakcyjny zwany również malarstwem "Informel" , który swój
początek bierze z taszyzmu. Charakteryzuje się on spontanicznym i automatycznym
rzucaniem na płótno rozcieńczonej farby.