EKSPRESJONIZM
Ekspresjonizm wyznaczył kres sztuki XIX stulecia. Już pod koniec wieku pojawiły się
w sztuce antynaturalistyczne tendencje, skierowane w szczególności przeciwko
wrażeniowemu malarstwu impresjonistów. Dążenie do zwiększonej ekspresji
pojawiło się na początku wieku XX. Szczególnie podatny grunt zyskało to zjawisko w
krajach germańskich. W roku 1892 wybuchł w Berlinie skandal spowodowany
wystawą prac Edwarda Muncha. W tym czasie docierały tam również wpływy
postimpresjonizmu i fowizmu. Powstało zainteresowanie sztuką ludzi pierwotnych,
twórczością ludową i średniowieczną. W tego typu sztuce znajdowano wzory
czystych działań twórczych nie skażonych cywilizacją. Akademizm, a wraz z nim,
przerodzony już w konwencje impresjonizm zdawały się wymierać. Ważnym
ośrodkiem ekspresjonizmu stało się Drezno.Tam w 1905 roku zawiązało się
artystyczne ugrupowanie "die Brucke"(Most), do którego należeli: Ernst Ludwik
Kirchner, Erich Heckel, Karl Schmidt Rottluff i Fritz Bieyl - studenci architektury.
Ich sztuka osiągnęła wkrótce różnorodność stylu. Z czasem dołączyli do grupy
artyści t.j. Emil Nolde, Max Pechstein i Otto Muller. Cała grupa w roku 1811
przeniosła się do Berlina gdzie zyskała rozgłos. Swoje prace prezentowali na
wystawach Neue Secession, a także w salonie Sturmu. Innym znanym ośrodkiem
ekspresjonizmu było Monachium, gdzie w roku 1909 zorganizowano ośrodek
mający służyć urządzaniu oddzielnych wystaw awangardy artystycznej. Powstało
tam zrzeszenie Neue Kunstlervereinigung, a po jego rozłamie uformowała się
grupa der Blaue Reiter (błękitny jeździec). Należeli do niej: Wasyl Kandinski,
Gabriele Munter, Franz Marc, August Macke, Alfred Kubin, Heinrich Campendock i
Paul Klee. Do innych szkół ekspresjonistycznych zaliczyć możemy berliński klub
Die Pathetiker, szereg szkół regionalnych np. w Nadrenii - Westfalii, a także działalność
artystów niezależnych, jak np. Austriaków Oskara Kokoschki, Richarda Gerstla,
oraz Niemców Paula. Artystyczną rangę ekspresjonizmu po raz pierwszy ukazała
wystawa Sonderbundu w Kolonii w 1912 r. Innym istotnym wydarzeniem była
ekspozycja na Piewszym Niemieckim Salonie Ekspozycyjnym, zorganizowanym w
roku 1913. Działaniom niemieckich grup ekspresjonistycznych kres położyła
wojna. Ich kontynuacją była występująca do lat 30 - ych tendencja "Nowej rzeźby".
Niezwykle ważną rolę w ekspresjonizmie odegrała grafika, a ulubioną techniką
stał się drzeworyt. Kreska w grafice staje się długa, kanciasta, ostro łamana.
Formy płaszczyznowe zestawiane są z kontrastowych plam bieli i czerni. Rysunek
przechodził deformację, podkreślanie pewnych cech kosztem innych. Następuje w
nim zmiana proporcji, naruszanie stosunków przestrzennych, rezygnacja z
perspektywy linearnej, symultaniczne przedstawienie przedmiotu widzianego jakby z
kilku stron naraz. Ekspresjoniści nie ufali zmysłowemu obrazowi świata,
przeciwstawiali mu świat odczuć wewnętrznych. Do ich głównych tematów należały
podstawowe problemy ludzkiej egzystencji: miłość, macierzyństwo, wiara, cierpienie i
śmierć. Często w sztuce tej pojawiają się portrety, autoportrety, akty, sceny
wielkomiejskie i motywy religijne. Sztuka artystów z kręgu der Blaue Reiter była
przeintelektualizowana, wyrafinowana, pozbawiona ostrości i brutalności.
Uwidocznił się w niej wyraźnie proces odwracania się od rzeczywistości. Po wojnie
ekspresjoniści odchodzili od treści metafizycznych zbliżając się do współczesnych
realiów życia.Echa ekspresjonizmu, który w swej klasycznej postaci wystapił tylko w
Niemczech, odezwały się w Belgii, w twórczości Fransa Masereela, we Francji u
Georgesa Rouaulta i w Polsce u Tadeusza Kulisiewicza. Ekspresjonizm był jednym z
najważniejszych i najbardziej interesujacych kierunków współczesnej plastyki.