STAROŻYTNA GRECJA
Grecy utożsamiali piękno z ładem harmonią, prawidłowością i regularnością.
O pięknie architektury greckiej stanowią doskonale wyważone i wyliczone
matematycznie proporcje. W architekturze wykształciły się trzy style: dorycki, joński i
koryncki - ten trzeci zyskał popularność w okresie hellenistycznym. O inności i
odmienności stylów decydują odmienne proporcje i odmienny stosunek konstrukcji
do dekoracji. Sztukę grecką generalnie dzielimy na trzy okresy: geometryczny, czyli
archaiczny, klasyczny i hellenistyczny. Styl geometryczny powstał po roku tysięcznym,
jego nazwa pochodzi od sposobu zdobienia naczyń. Ceramika grecka już w tym okresie
osiągnęła wysoki poziom. W VI w. p.n.e. zdobnictwo waz rozwinęło się w oddzielną
dziedzinę sztuki. Głównie w Atenach i Chalkis stosowano malarstwo waz zwane
czarnofigurowym. Przykładem takiej wazy jest znaleziona w Toskanii waza
Francois pochodząca z 560 r. p.n.e. Od roku 530 p.n.e. rozwija się malarstwo
czerwono figurowe. Malarstwo wazowe jest źródłem poznania życia i obyczajów
starożytnego świata. Sztuka grecka najpełniej wypowiedziała się jednak w rzeźbie.
Materiałami rzeźbiarskimi stosowanymi w Grecji były na początku drewno i wapień a
następnie brąz i marmur. Rzeźbę okresu archaicznego cechuje statyczna kompozycja o
łatwo wyczuwalnej osi symetrii. W okresie tym ulegała ona wpływom sztuki Egiptu i
Bliskiego Wschodu stąd postać jest najczęscie wyprostowana w pozie wykrocznej,
a twarze bezosobowe z lekkim usmiechem. Rzeźba okresu archaicznego nie wykazuje
tendencji portretowych, dąży raczej do piękna idealnego, ogólnego czego wyrazem są
postacie kurosów - chłopców i kobiet - kor. Jednakże występuje już zainteresowanie
anatomią, dążenie do doskonałych proporcji - cech późniejszej rzeźby greckiej.
Do wybitnych dzieł tego okresu należą Hera z Samos, Kleobis, Kroisos, Apollo z Tenei i
Woźnica z Delf. Grecy okresu klasycznego nie wymagali od rzeźb portretowego
naturalizmu. W tym czasie działają trzej najważniejsi rzeźbiarze: Poliklet, Myron i
Fidiasz. Wszyscy byli uczniami Ageladesa z Aten. Poliklet ustalił prawo zwane
kanonem - według niego stopa ludzka powinna liczyć 1/6 wysokości ciała.
Najbardziej znane jego dzieła to: Amazonka i Doryforos. Poliklet studiował różne
formy przyrody i dzieła były tego wynikiem. Doryforos jeszcze ciągle przypomina
Kurosów, jest raczej modelem niż portretem. Drugim rzeźbiarzem charakteryzującym
się stylem wzniosłym jest Myron. Najbardziej znane jego dzieła to Dyskobol,
Atena i Marsjasz. U Myrona wyrazisty jest ruch. Natomiast Fidiasz (500 - 438)
najbardziej znany jest dzięki posągom Ateny, Partenos i Zeusa Olimpijskiego -
uważanego za jeden z siedmiu cudów świata. Fidiasz tworzył również płaskorzeźby
np. Procesja podczas Panatenajów, inne płaskorzeźby pochodzące z Partenonu i
przypisywane Fidiaszowi to Nike wiążąca sandał i Orfeusz i Euredyka. Płaskorzeźba
jest w Grecji reliefem wypukłym o kilku płaszczyznach. Okres hellenizmu cechuje
wielka rozmaitość tematów. Kompozycja rzeźby jest dynamiczna, zbudowana na
kilku osiach o skrzyżowanych kierunkach, z dużym bogactwem szczegółów.
Zetknięcie się z bogatym wschodem ma odbicie w sztuce greckiej w zmianie poglądów
estetycznych - umiłowaniu przepychu, bogactwa, uczuciowości i malowniczości
dzieł. Do najsłynniejszych dzieł tego okresu zaliczamy Grupę Laokoona - dzieło
Agesandrosa; Nike z Samotraki i Byka Farnezańskiego Apolloniosa i Tauriskosa.
Dwoma wielkimi ośrodkami rzeźby hellenistycznej był Pergamon i Rodos. Do palety
kolorystycznej malarstwa greckiego należały tylko cztery kolory: biel, żółć, czerń i
czerwień. Rysunek przeważał nad cieniowaniem i plamą. Malowano farbami
rozpuszczonymi w goracym wosku. Wyjątkowym przykładem malarstwa greckiego
są ścienne malowidła z okresu hellenistycznego znalezione koło Kazanłyku w
Bułgarii. Kanon grecki - wzorzec - uwarunkowany był dążeniem do idealnego piękna,
dotyczył proporcji i miał charakter matematyczny. Największym wzorem dla artystów
była natura. Grecy pierwsi wytworzyli filozofię sztuki opartą na logice i konsekwencji
poznania.
Grecy utożsamiali piękno z ładem harmonią, prawidłowością i regularnością.
O pięknie architektury greckiej stanowią doskonale wyważone i wyliczone
matematycznie proporcje. W architekturze wykształciły się trzy style: dorycki, joński i
koryncki - ten trzeci zyskał popularność w okresie hellenistycznym. O inności i
odmienności stylów decydują odmienne proporcje i odmienny stosunek konstrukcji
do dekoracji. Sztukę grecką generalnie dzielimy na trzy okresy: geometryczny, czyli
archaiczny, klasyczny i hellenistyczny. Styl geometryczny powstał po roku tysięcznym,
jego nazwa pochodzi od sposobu zdobienia naczyń. Ceramika grecka już w tym okresie
osiągnęła wysoki poziom. W VI w. p.n.e. zdobnictwo waz rozwinęło się w oddzielną
dziedzinę sztuki. Głównie w Atenach i Chalkis stosowano malarstwo waz zwane
czarnofigurowym. Przykładem takiej wazy jest znaleziona w Toskanii waza
Francois pochodząca z 560 r. p.n.e. Od roku 530 p.n.e. rozwija się malarstwo
czerwono figurowe. Malarstwo wazowe jest źródłem poznania życia i obyczajów
starożytnego świata. Sztuka grecka najpełniej wypowiedziała się jednak w rzeźbie.
Materiałami rzeźbiarskimi stosowanymi w Grecji były na początku drewno i wapień a
następnie brąz i marmur. Rzeźbę okresu archaicznego cechuje statyczna kompozycja o
łatwo wyczuwalnej osi symetrii. W okresie tym ulegała ona wpływom sztuki Egiptu i
Bliskiego Wschodu stąd postać jest najczęscie wyprostowana w pozie wykrocznej,
a twarze bezosobowe z lekkim usmiechem. Rzeźba okresu archaicznego nie wykazuje
tendencji portretowych, dąży raczej do piękna idealnego, ogólnego czego wyrazem są
postacie kurosów - chłopców i kobiet - kor. Jednakże występuje już zainteresowanie
anatomią, dążenie do doskonałych proporcji - cech późniejszej rzeźby greckiej.
Do wybitnych dzieł tego okresu należą Hera z Samos, Kleobis, Kroisos, Apollo z Tenei i
Woźnica z Delf. Grecy okresu klasycznego nie wymagali od rzeźb portretowego
naturalizmu. W tym czasie działają trzej najważniejsi rzeźbiarze: Poliklet, Myron i
Fidiasz. Wszyscy byli uczniami Ageladesa z Aten. Poliklet ustalił prawo zwane
kanonem - według niego stopa ludzka powinna liczyć 1/6 wysokości ciała.
Najbardziej znane jego dzieła to: Amazonka i Doryforos. Poliklet studiował różne
formy przyrody i dzieła były tego wynikiem. Doryforos jeszcze ciągle przypomina
Kurosów, jest raczej modelem niż portretem. Drugim rzeźbiarzem charakteryzującym
się stylem wzniosłym jest Myron. Najbardziej znane jego dzieła to Dyskobol,
Atena i Marsjasz. U Myrona wyrazisty jest ruch. Natomiast Fidiasz (500 - 438)
najbardziej znany jest dzięki posągom Ateny, Partenos i Zeusa Olimpijskiego -
uważanego za jeden z siedmiu cudów świata. Fidiasz tworzył również płaskorzeźby
np. Procesja podczas Panatenajów, inne płaskorzeźby pochodzące z Partenonu i
przypisywane Fidiaszowi to Nike wiążąca sandał i Orfeusz i Euredyka. Płaskorzeźba
jest w Grecji reliefem wypukłym o kilku płaszczyznach. Okres hellenizmu cechuje
wielka rozmaitość tematów. Kompozycja rzeźby jest dynamiczna, zbudowana na
kilku osiach o skrzyżowanych kierunkach, z dużym bogactwem szczegółów.
Zetknięcie się z bogatym wschodem ma odbicie w sztuce greckiej w zmianie poglądów
estetycznych - umiłowaniu przepychu, bogactwa, uczuciowości i malowniczości
dzieł. Do najsłynniejszych dzieł tego okresu zaliczamy Grupę Laokoona - dzieło
Agesandrosa; Nike z Samotraki i Byka Farnezańskiego Apolloniosa i Tauriskosa.
Dwoma wielkimi ośrodkami rzeźby hellenistycznej był Pergamon i Rodos. Do palety
kolorystycznej malarstwa greckiego należały tylko cztery kolory: biel, żółć, czerń i
czerwień. Rysunek przeważał nad cieniowaniem i plamą. Malowano farbami
rozpuszczonymi w goracym wosku. Wyjątkowym przykładem malarstwa greckiego
są ścienne malowidła z okresu hellenistycznego znalezione koło Kazanłyku w
Bułgarii. Kanon grecki - wzorzec - uwarunkowany był dążeniem do idealnego piękna,
dotyczył proporcji i miał charakter matematyczny. Największym wzorem dla artystów
była natura. Grecy pierwsi wytworzyli filozofię sztuki opartą na logice i konsekwencji
poznania.