REALIZM


Mniej więcej w połowie XIX wieku we Francji pojawił się nowy nurt zwany realizmem. Na jego powstanie miały wpływ postulaty, że sztuka czerpać powinna tematy wprost z życia, rezygnując z tematyki wyszukanej czy mitologicznej. Duży też wpływ miało pojawienie się fotografii, wpływ filozofii pozytywizmu i krytyka irracjonalności romantyzmu. Realizm francuski reprezentuje szkoła barbizońska, inaczej zwana Fontainebleau. Była to grupa malarzy zamieszkujaca niedaleko Paryża i zajmująca się malarstwem krajobrazów i scen z życia wsi. Należeli do niej Teodore Rousseau, Camille Corot, Narcisso Vizillo Diaz, a także pejzażyści Jules Dupre, Raimond Marle, Charles Francois Daubigny, Rosa Bonheur, później Jean Francois Millet. Dla realistycznego malarstwa pejzażowego charakterystyczny jest element obiektywnej obserwacji, szczegółowe przedstawianie natury. Typowe dla tego kierunku jest podejmowanie tematów pracy na roli, pracy chłopa i życia wsi. Inni wybitni przedstawiciele realizmu francuskiego to : Gustave Courbet, karykaturzysta Honore Daumier, Paul Delaroche, Horacy Vernet, Ernest Meissonier i Tomasz Couture. W II połowie XIX wieku realizm stał się stylem obowiązującym zarówno w Europie jak i w Ameryce. Wyrażał pozytywny stosunek do natury, spraw ludzkich i poznawalności świata. Artyści pozytywistyczni wyrażali się również w rzeźbie. Często pojawiały się również posągi lwów, a także latarnie, łańcuchy o charakterze ozdobnym. Innymi formami w rzeźbie były figurki z porcelany, drobne rzeźby brązowe, ozdoby, kraty, latanie i studnie, które wytworzyły charakterystyczny styl artystyczny oscylujący na granicy przemysłu. Ok. 1850 r. artystyczną stolicą Niemiec zostało Monachium. Malarstwo niemieckie zaczęło zbliżać się wówczas do realizmu. Najbardzie j znanym malarzem był Karol Piloty autor dzieł historycznych t.j. "Śmierć Wallensteina", "Wyrok na Marię Stuart", " Neron w czasie pożaru". Do innych niemieckich artystów tego okresu należał Adolf von Mentzel, który początkowo malował w stylu romantycznym, z czasem jednak jego zainteresowanie wzbudziło malarstwo realistyczne, którego przykładem w jego twórczości jest " Sztuka żelaza". Malował on również sceny z przyjęć dworskich, portrety i studia. Był jednym z najlepszych malarzy niemieckich w całej historii sztuki. Realizm rozwijał się również za oceanem. Znani realiści amerykańscy to : portrecista T. Eakins, pejzażysta Georg Innes i autor scen rodzajowych Winslow Homer. Wybitna szkoła malarstwa realistycznego powstała w XIX w w Rosjii. Do jej powstania przyczynił się bunt młodzieży w petersburskiej Akademii. Studenci odmówili malowania tematów mitologicznych. Utworzyli tzw. Stowarzyszenie Wystaw Wędrownych, od którego przejęli nazwę Pieriedwiżników, czyli wędrowców. Do najwybitniejszych postaci z kręgu szkoły pieriedwiżników należał Wasyl Pierow. Był on twórcą obrazów o s mutnej tematyce, silnie oddziaływujących na odbiorcę, np. t.j. "Trójka dzieci ciągnących sanie", "Pogrzeb wiejski". Inni artyści poruszający problemy społeczne to: J.N. Kramskoj, G. Miasojedow, K. Sawicki, A. Zaroszenko i J.M.Priasznikow. Do najwybitniejszych malarzy rosyjskich należy Ilja Riepin, autor "Burłaków na Wołdze", oraz " Kozaków piszących list do sułtana." Drugim istotnym dla rosyjskiego realizmu twórcą jest Wasyl Surikow malujący obrazy historyczne o dramatycznym charakterze.