SYMBOLIZM
Symbolizm jako nurt był idealistyczną reakcją na sensualizm i empiryzm malarstwa
impresjonistycznego, charakteryzował go nawrót do irracjonalizmu spowodowany
upadkiem wiary we wszechmoc nauki. Zarówno poeci jak i malarze symboliści
odwoływali się do muzyki, na co niemały wpływ miała twórczość Wagnera i jego
teoria sztuki syntetycznej. Dla symbolistów charakterystyczna jest koncepcja jedności
wszystkich gałęzi sztuki - jako konsekwencja związków zachodzących pomiędzy
poszczególnymi wrażeniami zmysłowymi. Z niej wywodzi się zagadnienie synestacji -
kojarzenia poszczególnych wrażeń zmysłowych. Sprecyzowania zagadnienia
symbolizmu w malarstwie dokonał Albert Aurier w roku 1891. Pisał on iż, "dzieło
sztuki powinno być ideistyczne - ponieważ wyraża ideę, symboliczne , albowiem
wyraża ją poprzez formy, syntetyczne ze względu na ogólną zrozumiałość form i
znaków, subiektywne gdyż przedmioty postrzegane są jako znaki idei i dekoracyjne."
Podstawowe znaczenie w malarstwie symbolistów miały środki wyrazu: deformowanie
natury, stylizowanie, wyrażanie symbolicznych znaczeń w postaci linii i barwnych
plam, oraz wywoływanie u widza wrażenia odczuwania tego, co niewyrażalne.
Pierwsze elementy malarstwa symbolicznego pojawiają się już w romantyzmie,
a potem w malarstwie angielskich prerafaelitów. We Francji do prekursorów
symbolizmu zaliczyć można Gustave Moreau (1826 - 1901) i Puvis`a de Chavannes
( 1824 - 1898). Sztukę symboliczną o tendencjach ezoterycznych, odznaczającą się
posługiwaniem literacką alegorią uprawiali we Francji artyści skupieni wokół
założonego w 1891 roku, przez pisarza Josephina Peladana stowarzyszenia
" Zakon Róży + Krzyża, Świątyni i Grala” Natomiast symbolizm czysto malarski
tworzyły we Francji dwie znane szkoły. Jedną z nich była " Szkoła z Pont Aven" -
grupa niezależnych artystów skupionych wokół Paula Gauguina postulująca zasadę
statyczności, konstruktywności, monumentalności i intelektualizmu. Uważali oni, iż
celem malarstwa nie jest odtwarzanie świata widzialnego, a jedynie sugerowanie idei
przy pomocy środków plastycznych. Podstawowym założeniem syntetyzmu było
świadome uproszczanie linii form i barw, mające na celu nadanie maksymalnej ekspresji
i intensywności. Symboliści z tej grupy opierali się na malarstwie japońskim,
archaicznym i ludowym. Duże znaczenie przywiązywali do symboliki linii i barw.
Charakterystyczna jest dla nich deformacja i żywe, gładko kładzione plamy
czystych barw, obwiedzione dekoracyjnym konturem (cloisonizm). Do grupy tej
należeli Cuno Amiet, Charles Filigier, Meyer de Haan, Armand Seguin oraz Władysław
Lewiński. Grupa działała w okresie 1888 - 1895; rozpadła się po wyjeździe
Gauguine`a na Tahiti. Drugą grupą byli nabiści nazywani tak od hebrajskiego
słowa Nabis - Prorocy. Nazwa ta powstała dla określenia grupy " wtajemniczonych "
działających w latach 1889 - 1899. Grupa skupiła się wokół Paula Serusiera po
powstaniu jego "Pejzażu Bois de` Amour", namalowanego pod wpływem wskazówek
Gauguina plamami czystych barw. Początkowo nabiści malowali pod jego wpływem
oraz wzorując się na grupie Pont - Aven. Z czasem jednak część grupy, a w
szczególności Maurice Denis, Paul Serusier i Jan Verkade zwrócili się ku klasycznemu
mistycyzmowi, a Pierre Bonnard, Edouard Vuillard i Ker - Xavier Roussel w kierunku
postimpresjonistycznego koloryzmu. Pomimo pewnej kontynuacji założeń artystycznych
szkoły z Pont Aven, jak płaskie kładzenie koloru, ekspresja, silnie uproszczony
kontur i brak perspektywy, silniej podkreślali nabisci jednak stronę dekoracyjną,
co zbliża ich twórczość do secesji. Uprawiali malarstwo olejne, akwarelę, gwasz,
litografię, projektowanie dekoracyjnych tkanin, witraży, plakatów, strojów, okładek i
innych dziedzin sztuki użytkowej. Do symbolistów belgijskich należeli: Felicien
Rops (1833 - 1898) związany ze środowiskiem paryskim (autor kompozycji, "Sfinks",
"Demon kokieterii", "Targowisko miłości ") oraz James Ensor, uważany również za
jednego z prekursorów ekspresjonizmu. Autorem licznych obrazów sfinksów,
meduz, zamyślonych kobiet, akwareli i pasteli o wyrafinowanej gamie barw jest
Fernand Khnopff. Duże znaczenie miała również twórczość grupy zwanej "Szkoła z
Laethem - Saint - Martin". Najbardziej znanym symbolistą holenderskim jest Jan
Toorop ( "Upadek wiary ", "Trzy narzeczone", "Dusze wokół Sfinksa"). W Anglii
najwybitniejszym artystą symbolizmu był Aubrey Vincent Beardsley - grafik i
ilustrator związany z sztuką Art Nouveau. W Niemczech najbardziej znane
nazwiska to: Hans von Marees, Max Klinger, Franz von Stuck. W Wiedniu działał
Gustav Klimt, w Szwajcarii Ferdinand Hodler. Większość tych artystów związanych
było również z secesją. W Rosji pierwiastki symboliczne najsilniej występują w
twórczości Wrubel; w Polsce u Podkowińskiego, Pankiewicza,
Wyczółkowskiego, Weissa, Karpińskiego, Malczewskiego, Wyspiańskiego i
Wojtkiewicza.